Trailerkørekort

Hvordan erhverver man et trailerkørekort?

Allerførst henvender du dig til en storvognskørelærer. Køretimer og prøveaflæggelse skal afholdes i en speciel stor skolevogn, tilkoblet et stort påhængskøretøj.

Hvad skal man lære?

Mindst 4 timers teori, og mindst 6 køretimer på vej. Du skal bl.a vise, at du kan bakke højre om et hjørne alene ved brug af spejlene.

Hvor lang tid tager det?

Varigheden af kurset afhænger af hvor mange kursister der tilmeldt, men regn ca. med 3-4 uger. Der er normalt mellem 10-14 kursister pr. hold.

Hvad må jeg køre på et B/E “trailerkørekort”?

På et B/E kørekort må du køre alle vogntogskombinationer der lovligt kan kobles sammen, og hvor den trækkende bil kan køres på dit lille kørekort. På din registreringsattest i rubrikken ”oplysninger om synsfri sammenkobling, kan du læse om hvor stort et påhængskøretøj, der må tilkobles din bil. Den største opnåelige kombination er et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på 3500 kg, som spændes på krogen af en bil med en tilladt totalvægt på 3500 kg. Altså sammenlagt et 7 tons vogntog.

Skolevognen

Særlig stor skolevogn tilkoblet en 2000 kg boogie trailer med lukket kasse. Vognen har en samlet totalvægt på ca. 3 ton.

Hvor skal jeg gå til teori og hvor foregår køreprøven?

Teorilokalet ligger på adressen Norgesvej 15 8660 Skanderborg (lige ved siden af Renosyd). Køretimerne og køreprøven starter fra samme adresse.

Hvad koster et trailerkørekort?

Hvad består prøven af?

Du skal gennemgå en praktisk køreprøve af ca. 45-50 min. varighed, afholdt af statens bilinspektion. I prøven indgår en mindre ”teknisk” teoriprøve.

Hvad skal jeg selv sørge for?

5.300,-inkl. teorikursus

Kurset inkluderer desuden 6 kørelektioner og vogntog til køreprøven.

Har du spørgsmål?

Når du skal tage kørekort har du sikkert mange spørgsmål du ønsker besvaret inden du starter uddannelsen – så bare skriv til os.